Trädadventskalendern 17 dec – Toona sinensis, kinesisk toon.

Växter: Toona sinensis

Cedrela sinensis är ett synonymt namn och på svenska är ”cigarlådeträd” ett synonymt namn för att man kan göra cigarrlådor av virket (tror dock det är en annan art man använder då). Detta är ett snabbvuxet kinesiskt träd i familjen Meliaceae som blir rätt stort, 15 m. Men man kan chopa ned det och använda det som perenn. Rotsystemet skickar lätt upp nya jätteskott.
Man kan äta bladen, gott tilll omelett, glass m.m. Smakar nötigt och buljongaktigt. Populärt i den kinesiska matlagningen.
Härdigt i zon I-II men rotsystemet klarar nog betydligt mer om man vill ha den som perenn.

1-Toona-sinensis-Linders-Plantskola-Li_67226-cut_resize
Bladen är stora, sammansatta och sitter i kransar. Kan bilda gudomliga krontak.

2-Toona-sinensis-Linders-Plantskola-Li_60461_resize
Knopp i Alnarp.

3-Toona-sinensis-Linders-Plantskola-29789_resize
När bladen slår ut är de kopparfärgade som också gudaträd och valnöt t.ex.

4-Toona-sinensis-Linders-Plantskola-Li_60463_resize
Höstfärgen är gul.

5-Toona-sinensis-Linders-Plantskola-46640_resize
På äldre träd är barken grunt men tätt längssprickig. Här ett träd i det holländska von Gimborn Arboretum.

6-Toona-sinensis-Linders-Plantskola-46636_resize 7-Toona-sinensis-Linders-Plantskola-46637_resize
De sammasatta bladen saknar ofta uddblad.

8-Toona-sinensis-Linders-Plantskola-46639_resize
Blomningen sker i augusti.

9-Toona-sinensis-Linders-Plantskola-46635_resize 10-Toona-sinensis-Linders-Plantskola-Li_60456_resize
Ett träd i Alnarpsparken.

11-Toona-sinensis-Linders-Plantskola-Li_60466_resize
I Alnarps bär träden numera fröställningar.

12-Toona-sinensis-Linders-Plantskola-Li_67228_resize
Och det fina krontaket på ett träd från 1970-talet som växer fint i bambulunden i Göteborgs botaniska trädgård.

13-Toona-sinensis-Li_67922_resize
”Toona i Skona”. Bra att ha i fönsterkarmen för att plocka lite blad till lunchen.