Trädadventskalendern 3 dec – Juglans ailanthifolia, japansk valnöt

Växter: Juglans ailanthifolia

Hade målet att få 330 likes på Linders Plantskola – facebooksida innan nyår men har nu höjt ambitionen till 400 ! Dela gärna detta om du är på facebook!
Ok, japansk valnöt. Det är fina grejor. Växer snabbt upp till paraplyformiga frodiga träd. Härdig till zon IV. Here we go:

Juglans ailanthifolia
Det här är de lysande små honblommorna om våren. Det ceriseröda är pistillmärkena där pollenet skall landa. Och vid basen ser man de violetta blivande nötterna.

Juglans ailanthifolia
Honblommorna kommer i skottspetsarna lite efter att bladen börjat vecklas ut och fått färg.

Juglans ailanthifolia
Och här har vi hanblommorna. Korviga hängen som ser ut som snörstumpar i trädet.

Juglans ailanthifolia hanblomning
Hanblommorna utvecklas lite innan honblommorna och längre in på skotten, på fjolårsveden.

Juglans ailanthifolia Linders Plantskola 4130
Trädets stora behållning är de stora palmlika bladen som sitter i kransar likt stora fartygspropellrar.

Juglans ailanthifolia Linders Plantskola Li_70337 dark
Träden får en tidigt ansatt krona med bred paraplylik form. Det är också strategin i naturen, att skugga ut annat. Här ett träd i Alnarp.

Juglans ailanthifolia
Grenskelettet vintertid. Här ett gammalt träd i Lunds botaniska trädgård. Hyfsat bred krona.

Juglans ailanthifolia Linders Plantskola 4130 bw
Här är bladen igen. Lite inzoomade och i svartvitt!