Trädadventskalendern 16 dec – Prunus-special del3 (sista delen)

Växter: Prunus

Synd att inte visa även dessa körsbärsbilder.
Imorgon blir det något annat!

Prunus cerasifera 'Nigra'
Prunus cerasifera ’Nigra’, blodplommon. Fin i blomman men sen blir trädet ganska (eller egentligen väldans) mörkt med svartvioletta blad. Plommonen är också mörkt vinröda liksom unga skott och grenar. Men kul för dom som gillar rödbladigt antar jag..

2-Prunus cerasifera-Linders-Plantskola-Li_61432_resize
Personligen är jag mer förtjust i den rena arten av körsbärsplommon, Prunus cerasifera.

3-Prunus cerasifera-Linders-Plantskola-Li_61431_resize
Blommar tidigt och doftar sött och starkt.

Prunus cerasifera
Här en berömd plantering i av Prunus cerasifera på Plommonvägen i Nilstorp, södra Lund. Maffigt värre men det blir mycket frukt här också. Man kan äta plommonen men det hinner inte de boende så det blir mer av ett problem för vissa när de kör in bilarna över frukten och det blir mycket getingar. Nån som vet någon steril sort?

5-Prunus cerasus 'Rhexii' längst t.h., Prunus avium 'Plena' i mitten och P.cerasifera t.v.-Linders-Plantskola-29696_resize
Plommonvägen korsar här Körsbärsvägen som är planterad med Prunus avium ’Plena’ (mer om den snart) och en ovanlig filur: Prunus cerasus ’Rhexii’. På fotot ses från vänster Prunus cerasifera, Prunus avium ’Plena’ och Prunus cerasus ’Rhexii’.

Prunus cerasus 'Rhexii'
Denna Prunus cerasus ’Rhexii’, fylldblommigt surkörsbär är en sällan sedd raritet. Mycket trevlig med lagom stor trädkrona och med rik, relativt sen blomning liknande tusenskönor (bra för den som vill matcha sina bellis-fält i gräsmattan!). Dessa är ympade nästan 2 m upp på Prunus avium. De sätter ingen frukt förresten..

Prunus cerasus 'Rhexii' och P.avium ('Plena')
Så här går det när kommuner med låg trädkompetens skall fylla i en lucka i en allé. Pruns avium, fågelbär slängs in i den enhetliga raden av Prunus cerasus ’Rhexii’ och växer fort förbi i höjd.

Prunus avium
Inget fel på Prunus avium, fågelbär annars. På Nilstorpsängen i närheten står ett solitärt fint träd.

9-Prunus avium-Linders-Plantskola-Li_57345_resize
Blomningen på Prunus avium.

Prunus avium 'Plena'
Och Prunus avium ’Plena’, fylldblommigt fågelbär. Den är steril och blommar något längre.

Prunus avium 'Plena'
Prunus avium ’Plena’ igen.