Utvidgning av Linderslunds Arboretum

Häromveckan utvidgade jag mitt arboretum lite genom att flytta staketet 7 meter längre ut i åkern. Förra hösten flyttade jag det 10 meter och trodde det skulle räcka några år. Nu har jag börjat fylla den nya delen och här nedan ser ni lite av det.

11 studenter från Dendrologiska utskottet i Alnarps studentkår slet hårt en söndag och hjälpte mig flytta en del större träd. Vi var 9 pers när vi bar det manchuriska päronet t.v.

Här är en lite tydligare bild av det manchuriska päronet. Uppdraget från ett frö jag plockat ur ett päron från ett Pyrus ussuriensis var. hondoensis. Notera höstfärgningen och de karaktäristiskt vågrätta grenarna.

Här en asiatisk avenbok, troligen Carpinus henryana som vi flyttat från en inklämd position i min första arboretumdel.

Och en Carpinus japonica, japansk avenbok som också var glad att få lite ny frisk luft kring sig.

Och i ena änden blev det några dagar senare en grupp av 24 st Rhus typhina, rönnsumak och några Populus ’OP 42’ som överståndare.

Kommer bli kul att följa detta !!