Närbilder i växthuset

En mulen dag tog jag med macroobjektivet och ett stativ (och en kamera..) till växthuset och gick en runda bland växterna.
This is what I saw:

Acer-palmatum-Linders-Plantskola-6_resize
Acer palmatum, japansk lönn.

Sciadopitys-verticillata-Linders-Plantskola-3_resize
Sciadopitys verticillata, solfjäderstall. En japansk endemisk art som här håller på att utveckla årets barr.

Rudbeckia-occidentalia-Linders-Plantskola-2_resize
Echinacea occidentalis ’Green Wizard’, trollrudbeckia. En lustig växt med trollkarlshattsliknande blommor. Har jag många på lager utav!

Quercus-dentata-'Carl-Ferris-Miller'-Linders-Plantskola-1_resize
Quercus dentata ’Carl Ferris Miller’, kejsarek, är en mycket storbladig ek som dessutom har väldigt eleganta blad med fin lobering och en ljust behårad bladkant.

Clematis-tangutica-Linders-Plantskola-2_resize
Clematis tangutica, gullklematis är en starkt väldoftande skönhet som är härdig till zon VI !

Echinacea-purpurea-'White-Swan'-Linders-Plantskola-2_resize
Echinacea purpurea ’White Swan’, vit solhatt som innan den riktiga blomningen också har en slags blomning för den uppmärksamme!

Albizia-julibrissin-'Summer-Chocolate'-Linders-Plantskola-4
Albizia julibrissin ’Summer Chocolate’, rödbladigt silkesträd är ett buskträd med ett magiskt skimmer över bladen. Zon 0.

Mentha-suaveolens-'Apple-Mint'-Linders-Plantskola-1_resize
Mentha suaveolens ’Apple Mint’, rundmynta med ljuvlig äppeldoft !

De flesta av dessa är till salu och många kan jag också skicka per postorder. Se webbutiken!

Sommarhälsningar Peter Linder