Trädadventskalendern 14 dec – Prunus-special del 1

Växter: Prunus

Tänkte det kunde passa med lite körsbärsblom i vintermörkret.
Här kommer del 1 med lite olika körsbärsarter och sorter.
Prunus nipponica
Prunus nipponica, japanskt alpkörsbär. Detta är en japansk höghöjdsart, växer 1600-2500 möh i japanska alperna. Här ett fint träd vid slottet i Alnarp som visar just på artens tendens till flerstammighet och småvuxenhet.

Prunus nipponica
Prunus nipponica’s blommor. Slår ut i april-maj skiftet.

Prunus 'Accolade'
Prunus ’Accolade’. Bredkronigt träd med trådlika smågrenar i kronperiferin.

4-Linders-Plantskola-Li_61461_resize 5-Linders-Plantskola-Li_61458_resize
2 närbilder på Prunus ’Accolade’.

Prunus pendula, japanskt tårkörsbär
Prunus pendula. Ett finfint träd i Lunds botan.

Prunus pendula, japanskt tårkörsbär
Blommorna till Prunus pendula.

Prunus 'Amanogawa'
Prunus ’Amanogawa’, pelarkörsbär. Detta är en japansk sort med smal växt. Amanogawa är deras betäckning på vintergatan.

Prunus x serrulata 'Fugenzo'
Prunus ’Fugenzo’ förmodligen.

Prunus 'Kanzan' Prunus 'Kanzan'
De två bilderna ovan visar Prunus ’Kanzan’, japanskt prydnadskörsbär. Det vanligaste prydnadskörsbäret. Rosa, fyllda blommor i stor mängd ihop med det mörkt kopparröda bladverket. Sen bleknar bladen fort till grönt och skär sig lite med blommorna. Blomningen på ’Kanzan’ är lite ”to much”.

12-Linders-Plantskola-Li_57553_resize 13-Linders-Plantskola-Li_57537_resize
Dessa två bilder visar ett till ’Kanzan’ men mer lagom eftersom grundstammen, som är vanligt fågelbär (P.avium), står för halva blomningen (i vitt). Detta tvåfärgade körsbär står hemma i vår trädgård och brukar blomma under vår VÅRHELG i maj (24-25 maj 2014). Välkomna då!

14-Linders-Plantskola-Li_51462-cut_resize 15-Linders-Plantskola-Li_51465_resize
Och avslutningsvis två bilder på Prunus x hillieri ’Spire’. Ev en hybrid mellan incisa och sargentii. Ett smalt litet körsbär iallafall. Här i Alnarp, kv 11b.