Trädadventskalendern 15 dec – Prunus-special del 2

Växter: Prunus

Här kommer mer körsbärsblom till folket!
Bara ca 4 månader kvar..

1-Prunus subhirtella-Linders-Plantskola-Li_51500_resize
En av de tidiga är Prunus x subhirtella, vårkörsbär. Här i Alnarpsparken i barrträdssortimentet. Just så blir det bäst. Med bakgrund till blom och den fina höstfärgen.

2-Prunus subhirtella-Linders-Plantskola-Li_51502_resize
Blommorna är helt ok!

Prunus maackii
Prunus maackii, näverhägg. En hägg från Nordostasien i trakterna kring Vladivostok. Kanonhärdig! Se trädadventskalendern 7 december! Här på Västra Stationstorget i Lund.

Prunus amygdalus
I Alnarp hittade jag 12 april 2009 denna Prunus dulcis, mandel i blom.

Prunus x persicoides (syn. x amygdalopersica)
Och i Lunds botan, 11 april 2008, denna Prunus x persicoides, persikomandel.

6-Prunus padus 'Colorata'-Linders-Plantskola-12632_resize
Och 1911 hittade någon Prunus padus ’Colorata’, blodhägg i naturen nära Klevshult i Småland. Avviker från arten genom att ha rosa blommor och purpurfärgade blad. Även årsskott och knoppar är purpurfärgade. zon I-V.

Prunus sp.
Okänt körsbär på Päronvägen i Lund.

Prunus apetala
Hemma på Linders Plantskola har jag ett exemplar av en trevlig japansk art. Den heter Prunus apetala vilket betyder kronbladslös. Det kommer sig av att den snabbt fäller sina kronblad, petaler, vilket många andra körsbär också gör, men sen sitter foderbladen kvar som små lyktor och liknar en andra, kronbladslös blomning. Dubbelblommande liksom…

9-Prunus apetala-Linders-Plantskola-Li_61526_resize
Prunus apetala igen. Bildar små buskträd med knock-out-höstfärgning.

10-Prunus kurilensis 'Ruby'-Linders-Plantskola-Li_51455_resize
Sen har vi Prunus kurilensis ’Ruby’, kurilerkörsbär. En art som skall föras in som undersart till Prunus nipponica. Sorten ’Ruby’ är mer intensivt rosa.

11-Prunus kurilensis 'Ruby'-Linders-Plantskola-Li_51457_resize
Prunus kurilensis ’Ruby’ nära packladan i Alnarp.

12-Prunus 'Kursar'-Linders-Plantskola-Li_51494_resize
Prunus ’Kursar’ är en hybrid mellan kurilensis och sargentii eller möjligen campanulata.

13-Prunus 'Kursar'-Linders-Plantskola-Li_51495-cut_resize
Prunus ’Kursar’. Fina blommor mot gråaktig stam med lenticeller.

14-Prunus 'Kursar'-Linders-Plantskola-Li_51492_resize
Prunus ’Kursar’ verkar bli av buskträdstypen. Här i Alnarpsparkens lignossortiment. 2 maj 2010.